​Kontrola výdajů za energie přes zákaznické portály dodavatelů – nový trend, který se vyplatí

​Kontrola výdajů za energie přes zákaznické portály dodavatelů – nový trend, který se vyplatí

Foto: 123rf.com

Sledovat spotřebu domácnosti, zkontrolovat stav zaplacených záloh nebo změnit kontaktní údaje z pohodlí domova umožňují online zákaznické portály dodavatelů energií. Na rozdíl od kamenných poboček nebo zákaznických linek jsou dostupné čtyřiadvacet hodin denně a zdarma. Zákaznické portály zprovoznily už všechny velké energetické společnosti a postupně přibývají i u menších dodavatelů. Nabízejí řadu služeb, které nám pomohou udržet výdaje za energie pod kontrolou a ušetřit.

V čem spočívá jejich největší výhoda?

Zákaznický online portál je podle odborníků oboustranně výhodný. Zákazníci si ho mohou kdykoli otevřít a vyřešit většinu záležitostí spojených s dodávkou energií. Dodavatelům zase šetří čas a snižuje nároky na obsluhu zákaznického centra nebo telefonní linky. „Zákaznické portály představují smysluplný bonus pro zákazníky, který skutečně využívají,“ uvádí Jana Poncarová z projektu EnergetickaPoradna.cz, jenž se věnuje srovnávání dodavatelů energií.

Úprava a kontrola měsíčních záloh

Zákazníci často řeší například to, zda včas a v pořádku odešla platba měsíční zálohy na energie. Na zákaznickém portálu získají přehled nejen o zaplacených zálohách, ale též třeba o vývoji své spotřeby v minulých obdobích. „Často si mění i způsob platby, například ze SIPO na bankovní účet, nebo si upravují výši záloh. Měsíčně evidujeme několik tisíc takových transakcí,“ říká Tomáš Pešek, který má na starosti zákaznický portál Energie24.cz společnosti E.ON Energie, a. s.

Prostřednictvím online účtu mohou lidé snadno zadat také samoodečet elektroměru a plynoměru, a vyhnout se tak nepříjemnostem s reklamacemi špatně naúčtované spotřeby. „Samozřejmě, lze zavolat i na zákaznickou linku, kterou ale nabízí zdarma jen několik málo dodavatelů. Některé změny je třeba stejně řešit prostřednictvím formuláře. Ty mívají dodavatelé na zákaznických účtech už předvyplněné,“ doplňuje Jana Poncarová.

Online zákaznické portály dnes nabízí zhruba polovina dodavatelů. „Patří mezi ně všechny tradiční energetické společnosti a všichni větší alternativní dodavatelé. U těch menších je toto individuální,“ podotýká odborník na energetiku Michal Eisner. Stejně tak se rozšiřuje i počet uživatelů, kteří své záležitosti s dodavatelem vyřizují online. Druhý největší dodavatel elektřiny, společnost E.ON Energie, eviduje na 141 tisíc registrovaných uživatelů portálu Energie24.cz. Aktivních uživatelů, kteří se do svého účtu přihlásí alespoň jednou za 12 měsíců, je zhruba necelá polovina.

Online platba a obsluha přes mobil

Co vše zákazníkům umožní a na jaké úrovni, to záleží na online portálu konkrétního dodavatele. Liší se ve službách, funkcionalitách i v dostupných formách. Dodavatelé postupně portály optimalizují rovněž pro mobilní zařízení. Rozvíjet se budou i další služby, které zákaznické portály uživatelům nabídnou, a to nejen v oblasti správy zákaznického účtu, ale i v oblasti pohodlného řízení domácnosti (smarthome).

Co vše zvládnete vyřídit na zákaznickém portálu dodavatele:

  • kontrola účtů za elektřinu nebo plyn,
  • srovnání spotřeby za minulá období,
  • rozpis záloh na jednotlivá období,
  • zaúčtování zaplacených záloh,
  • informace o nastaveném tarifu nebo produktu,
  • přehled vyúčtování elektřiny nebo plynu (faktury),
  • změna kontaktních údajů,
  • nastavení výše záloh (snížení, zvýšení),
  • informace o vypnutí elektřiny (opravy, údržba),
  • nahlášení spotřeby (samoodečet elektřiny nebo plynu).

Autor: Redakce Okolobytu.cz