„Šmejdi“ mění taktiku a zvoní u našich dveří. Na co si v tomto případě musíme dát největší pozor?

„Šmejdi“ mění taktiku a zvoní u našich dveří. Na co si v tomto případě musíme dát největší pozor?

Foto: 123rf.cpm

Přestože jsou „šmejdi“ již známým fenoménem, stále se setkávají s úspěchem. A to díky novějším a rafinovanějším praktikám. Stále častěji se s nimi můžeme setkat i u dveří našeho bytu. Jakou taktiku volí a především - jak se jim můžeme bránit? Cílovou skupinou už nejsou jenom senioři. Varujte i ostatní členy rodiny!

Podomní prodejce může být podvodník

Další riziko hrozí lidem v případě podomních prodejců. Zde narazíme na dva druhy prodejců: podvodníky, kteří si samostatně vybírají své oběti a nabízejí jim často zboží či služby s cílem jejich vykradení, a na důmyslně proškolené prodejce, záměrně cílící na slabší seniory, kteří jim podepíší, co chtějí. Jedná se zejména o prodejce předraženého zboží či poskytovatele nových služeb.

Obzvláště nebezpečnou skupinou šmejdů jsou podomní prodejci, kteří pomocí lží a promyšlené manipulace nutí k nákupu předražené dveřní vložky a produkt v hodnotě okolo 200 Kč prodají i za 3000 Kč. Zde se zaměřují na všechny věkové skupiny.

Předražený nákup nemusí být jediná ztráta

Vedle finanční ztráty na poškozené číhá i obrovské riziko vykradení kopií klíče. „Jedná se o starý trik, který nyní dle svědectví zloději znovu praktikují. Falešní prodejci se neoprávněně prokazují jménem známých firem a prodávají nic nevědoucím majitelům bytů falešné bezpečnostní zámky za mnohonásobek ceny. Ještě větší nebezpečí však spočívá v riziku následného vykradení. Zloději si pak jednoduše odemknou dveře kopií klíče a bez problému si odnesou, co potřebují,“ říká odborník na zabezpečení Ivan Pavlíček ze společnosti Next.

Mailem, i telefonem. Pozor na vyslovení souhlasu

Novodobými praktikami šmejdů je využívání internetu či telefonu. Nabízejí nejrůznější zboží prostřednictvím emailů či telefonních hovorů. Podvodníci sází paradoxně především na důvěryhodnost svých nabídek. Často se v nich objevuje řada superlativů, a především výhodných či akčních cen, které často platí pouze „dnes“. Na nevyžádané emaily je proto nejlepší vůbec nereagovat a v případě telefonních nabídek nikdy s ničím nesouhlasit. Už pouhý souhlas po telefonu totiž může být uzavřením obchodu a prodejci tak budou následně požadovat peníze.


Autor: Redakce Okolobytu.cz