​Našli jste nesrovnalosti v ročním vyúčtování spotřeby energií? Poradíme vám, jak správně postupovat

​Našli jste nesrovnalosti v ročním vyúčtování spotřeby energií? Poradíme vám, jak správně postupovat

Foto: 123rf.com

Právě v těchto dnech dostáváme roční vyúčtování za plyn nebo elektřinu. Zdá se vám, že je fakturovaná částka příliš vysoká v porovnání s loňským rokem, ačkoli vaše spotřeba ani cena dodávek nevzrostla? Vyúčtování můžete reklamovat. Jak ji správně podat a do kdy ji musí dodavatel vyřídit?

Jaké nesrovnatelnosti nejčastěji reklamujeme?

Nejčastěji požadujeme přezkoumat právě vyúčtování spotřeby energií. Ale pozor na poměrně častý omyl! Podání reklamace nás nezbavuje povinnosti zaplatit případné nedoplatky uvedené na vyúčtování.

Jakou formou reklamovat?

Pravidla pro uplatnění reklamace stanoví nejen zákon, ale i smlouva a obchodní podmínky dodavatele. Informace o způsobu reklamace lze často najít na jeho internetových stránkách. „Dodavatelé někdy vyzývají zákazníky, aby reklamovali vyúčtování telefonicky prostřednictvím zákaznických linek. Ty určitě můžete využít pro získání prvotní informace, ale samotnou reklamaci podejte vždy písemně, abyste později měli důkaz o jejím podání a obsahu,“ radí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Jaké údaje musí reklamace obsahovat?

V reklamaci by mělo být především uvedeno, že se jedná o reklamaci. Dále by měla obsahovat jméno, příjmení a adresu zákazníka, zákaznické číslo, číslo odběrného místa, variabilní symbol faktury, případně čísla měřidel a jejich stavy, jsou-li reklamovány. Zákazník by v reklamaci měl popsat reklamovanou skutečnost, tedy zda se jedná o reklamaci měření, výpočtu nebo jinou chybu. Podle konkrétních okolností je vhodné k reklamaci přiložit důkazy, například fotografii se stavy měřidel.

Lhůta na vyřízení reklamace a právo na náhradu

Dodavatel musí vyřídit reklamaci vyúčtování nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Uzná-li reklamaci za oprávněnou, je povinen vyrovnat rozdíl v platbách do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Nedodrží-li tuto lhůtu v případě reklamace vyúčtování spotřeby elektřiny, má zákazník právo na náhradu 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 Kč, u plynu se jedná o náhradu 750 Kč za každý den prodlení, maximálně však 7500 Kč.

„Jestliže dodavatel reklamaci nevyřídí nebo to neudělá ve stanovené lhůtě, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad, případně na soud. Ovšem samotná reklamace nemá odkladný účinek, což znamená, že došlou fakturu musíte zaplatit. Pokud se později s dodavatelem dohodnete, nebo bude rozhodnuto, že vaše reklamace je oprávněná, dodavatel vám neoprávněně fakturovanou částku vrátí. Součástí dohody nebo rozhodnutí může být i to, že dodavatel uhradí vaše případné náklady spojené s reklamací,“ uvádí Lukáš Zelený.


Autor: dTest