​Pozor na podvodníky! S jakou fintou se vám budou snažit podstrčit novou smlouvu na energie?

​Pozor na podvodníky! S jakou fintou se vám budou snažit podstrčit novou smlouvu na energie?

Taktika některých podomních prodejců s elektřinou a plynem je na hraně zákona. Ještě než zazvoní u vašich dveří, zavolají vám. Potíž je v tom, že se vydávají za zástupce Energetického regulačního úřadu nebo za vašeho současného dodavatele. Když k vám přijdou na sjednanou schůzku, ve hře pokračují a nechají vás podepsat například protokol o revizi měřidla. Co ale podepisujete ve skutečnosti?

Argumenty špatně nastavené smlouvy i zastrašování

Podomní prodejci změnili strategii a přitvrzují. Představují se jako zástupci Energetického regulačního úřadu nebo stávajícího dodavatele, od něhož domácnost odebírá energii.

Podomní prodejci přesvědčují lidi, že mají špatně nastavenou smlouvu, nebo že pokud chtějí ušetřit, musí podepsat doklad o změně tarifu. „Ve skutečnosti ale zákazníkům předkládají novou smlouvu na dodávky elektřiny nebo plynu, často překrytou jiným papírem,“ dodává Jana Poncarová z projektu EnergetickaPoradna.cz. Podomní obchodníci si od zákazníků při schůzce vyžádají stávající smlouvy nebo je požádají o fakturu, ze které si opíšou údaje potřebné pro změnu dodavatele. Když zákazník odmítá doklady ukázat, zastrašují ho například tím, že mu hrozí demontáž elektroměru.

Férový obchodník zavolá a ukáže průkaz

Dříve podomní prodejci obcházeli domácnosti bez předchozího sjednání schůzky. Poté, co většina měst a obcí přijala vyhlášku zakazující podomní prodej, za jejíž porušení hrozí obchodníkům pokuta ve výši až 200 tisíc korun, začali si setkání se zákazníky domlouvat dopředu.

Samotné sjednání schůzky je ale standardním postupem u řady společností a využívají ho i velcí dodavatelé. „Při sjednání schůzky s obchodním zástupcem naší společnosti uvádí operátor vždy jméno obchodníka, který se k zákazníkovi dostaví. Jeho jméno si navíc může zákazník ještě před schůzkou ověřit na zákaznické lince. Operátor také vysvětlí účel schůzky. Nikdy nepoužívá záludné důvody, jako je kontrola elektroměrů,“ vysvětluje správný postup Stanislava Červinková ze společnosti E.ON Energie, a. s. Při schůzce se obchodní zástupce vždy prokáže identifikační kartou, jejíž předložení by lidé měli vždy požadovat.

S odstoupením od smlouvy neotálejte

Když obchodník odmítne průkaz předložit a vytváří na zákazníka nátlak, měl by odběratel rozhovor ihned ukončit. Situace není ztracená ani v případě, kdy zákazník podstrčenou smlouvu podepíše a důsledky si uvědomí až po odchodu podomního prodejce.

„Doporučuji neotálet a co nejdříve zaslat odpovědné firmě doporučený dopis s odstoupením od smlouvy podle paragrafu 11a odst. 3 energetického zákona. Smlouvu uzavřenou s podomním prodejcem lze vypovědět ještě 15 dnů poté, co nový dodavatel zahájí dodávky energií,“ uvádí Petr Woff, redaktor magazínu KupníSíla.cz. Výpověď by vždy měla obsahovat identifikační údaje zákazníka, jako je jméno, adresa, číslo uzavřené smlouvy a kód odběrného místa.

Také můžete kontaktovat svého dodavatele energií a o situaci ho informovat. Má sice velice omezené možnosti, jak se podvodníkům bránit, ale solidní dodavatel by měl umět poradit s dalším postupem, jak takovou smlouvu zrušit.

Autor: Redakce Okolobytu.cz