​To nevymyslíte. Perličky ze spotřebitelské poradny pobaví a možná i poučí

​To nevymyslíte. Perličky ze spotřebitelské poradny pobaví a možná i poučí

Foto: 123rf.com

Ve spotřebitelských poradnách denně odpovídají na desítky dotazů. Některé se opakují, ale najdeme mezi nimi i naprosto originální problémy. Neexistují směšné případy, jen situace, které píše sám život.

„Naši právní poradci a poradkyně obvykle pomáhají spotřebitelům se závažnými případy porušování jejich práv. Někdy si ale vyslechnou i dost neotřelé příběhy,“ potvrzuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. Společně s odborníky z poradny dTestu jsme pro vás vybrali čtyři případy, které řešili v loňském roce a určitě patří mezi ty, na které se jen tak nezapomíná.

Záruční doba s vaší zapomnětlivostí nepočítá

Na poradnu se obrátila žena, která v předstihu nakoupila vánoční dárky na internetu a jeden z nich před partnerem ukryla tak důkladně, že na něj úplně zapomněla. Nový holicí strojek objevila po dvou letech při rekonstrukci bytu, takže ho partnerovi darovala až po uplynutí záruční doby. Strojek se ovšem při prvním použití pokazil. Bohužel reklamaci již nebylo možné úspěšně uplatnit, a to ani v případě, že zboží dosud nebylo použito.

Přejte svým řemeslníkům dlouhý život

Nezvyklou záruční lhůtu s poradci konzultovala majitelka olejomalby květinového zátiší. Restaurátorka jí obraz vyčistila a zrestaurovala, k tomu poskytla doživotní záruku na restaurátorské práce se zdůrazněním toho, že dokud bude sama živa, obraz bezplatně opraví. Majitelka cenu uhradila, aniž by věděla, kolik let záručního servisu si vlastně zaplatila. Jak to je ve skutečnosti? Obvykle záruka kopíruje životnost výrobku, nikoliv výrobce nebo řemeslníka. „Pokud je ale jasně stanoveno, v jakém případě nárok na uplatnění reklamace zaniká, nevidíme v podobném ujednání z právního hlediska problém. Smluvní záruka nemá tak striktní pravidla jako záruka zákonná,“ vysvětluje situaci Lukáš Zelený.

V bytě vás nemusí trápit jen dupání sousedů

Některé dotazy se týkají také nájemního bydlení nebo sousedských vztahů. Kam směřovat stížnost na příliš hlasité dospělácké radovánky sousedů v panelovém domě? Při podpisu nájemní smlouvy nájemce nikdo neupozornil na příliš hlučné sexuchtivé sousedy, požadovali tedy slevu z nájemného. Ale nebyli příliš úspěšní. Jak je tedy možné situaci řešit?

Majitel bytu se může proti hluku od sousedů bránit žalobou u soudu, nájemci zůstává jen právo požadovat po pronajímateli, aby zajistil nápravu, případně nájemní smlouvu ukončit.

Spočítejte si, co vlastně prodáváte

Tazatelé dokážou své dotazy úderně naformulovat. Příkladem je chovatel morčat a králíků, který prodal sousedovi morče vzácného plemene. Ukázalo se, že samička byla v čase prodeje březí a krátce poté vrhla pět morčátek. Prodávající ve svém e-mailu konstatuje: „Soused se v můj neprospěch obohatil o pět mláďat, která prodal překupníkovi. A co víc, ještě se po okolí chlubil, že na tom tak dobře vydělal. Připadám si jako blbec. Kde je spravedlnost? Mám nárok na to, aby mi soused doplatil částku za morčata, která dostal v bříšku samičky navíc?“ Poradci spotřebitelské poradny konstatovali, že za takových okolností je možné namítat neúměrné zkrácení a žádat po sousedovi přiměřený doplatek. To ovšem nelze za předpokladu, že se prodej uskutečnil v rámci podnikatelské činnosti chovatele.

Autor: Alice Navrátilová