Vyhněte se problémům při vyúčtování spotřeby energií

Vyhněte se problémům při vyúčtování spotřeby energií

Neznalost pravidel neomlouvá. Toto úsloví platí především v případech, kdy se jedná o peníze. Protože se odběr elektřiny a plynu týká téměř všech spotřebitelů a nezřídka s sebou přináší starosti, vyplatí se mít jasno ohledně postupu vyúčtování odebraných energií a v právech, která nám, spotřebitelům náleží.

Jaká jsou pravidla odečtů?

Základy jsou známé - pokud odebíráte elektřinu či plyn, je zapotřebí vyúčtovat vaší spotřebu a poté vypořádat případné nedoplatky či přeplatky ze zaplacených záloh. Podkladem pro vyúčtování je odečet z elektroměru či plynoměru, který provádí distributor, případně samoodečet prováděný spotřebitelem. V některých případech se spotřeba stanovuje odhadem. „Vyúčtování spotřeby elektřiny či plynu se obvykle provádí jednou ročně, není-li dohodnuté jiné vyúčtovací období. Kromě tohoto řádného vyúčtování můžete požádat v průběhu vyúčtovacího období i o mimořádné vyúčtování, které však bývá zpoplatněno,“ připomíná Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu, a dodává: „Při přechodu k novému dodavateli vám ten současný vystaví takzvané závěrečné vyúčtování.“

I při odečtech dávejte pozor na podomní prodejce

I spotřebitel má své povinnosti. Především umožnit distributorovi přístup k elektroměru či plynoměru. Při odečtu si pracovník distributora zapíše kromě jiného stav měřidla, číslo měřidla, jeho typ a jméno zákazníka. Zkontroluje i stav plomby. „O odečtech byste měli být informováni dopředu. Je však třeba se mít na pozoru. Někdy se lze setkat s tím, že se za pracovníka distributora vydává podomní prodejce, který vám nabídne novou smlouvu o dodávkách energií. Pracovník distributora by se vám měl prokázat služebním a občanským průkazem,“ upozorňuje Lukáš Zelený.

Kdy se provádí odečet odhadem?

V případě, že spotřebitel neposkytne součinnost k provedení odečtu nebo ve stanovené lhůtě neprovede samoodečet, určí se spotřeba odhadem. Určení spotřeby odhadem se také provádí typicky při změně dodavatele. „Distributor je oprávněn spotřebu odhadem provést na základě zákona a zákonem stanoveným způsobem, což znamená, že se vychází z předpokládané spotřeby. Spotřebitel může takto provedené vyúčtování samozřejmě reklamovat. K reklamaci by měl přiložit ofocené stavy měřidel,“ radí Zelený.

Podrobnosti ohledně podání reklamace proti vyúčtování obvykle najdete v obchodních podmínkách, které se vážou k vaší smlouvě o dodávce energií. Bývá v nich také uvedená doba, do kdy můžete vyúčtování reklamovat, například 30 či 90 dnů od obdržení vyúčtování.

Spotřebu bychom měli kontrolovat průběžně, vyplatí se nám to

Kontrolovat stav elektroměru by však měl spotřebitel průběžně kvůli jeho možnému poškození a z toho plynoucího rizika černého odběru. „Při zjištěném poškození či zásahu do elektroměru či plynoměru totiž může dodavatel stanovit spotřebu dle technicky možného odběru v odběrném místě. V konečném výsledku tak může spotřebitel zaplatit i jedenáctinásobek skutečné spotřeby,“ upozorňuje Zelený.

Potřebujete poradit či vysvětlit?

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Autor: dTest